Rólunk
Kik vagyunk, és mit is csinálunk?
Barátságunk régre nyúlik vissza.
2000. szeptemberében találkoztunk, amikor két vidéki lányként a főiskolai kollégiumban egy szobába kerültünk.
Három évet töltöttünk együtt, majd elszakadtunk egymástól.
2019-ben azonban újra találkoztunk, ekkor lettünk közvetlen kolléganők.
Erős Beáta vagyok, 1999-ben érettségiztem a veszprémi Dohnányi Ernő Zeneművészeti Szakközépiskolában fuvola szakon.
Két évig tanítottam furulyát és fuvolát egy vidéki zeneiskolában. Ekkor jelentkeztem az ELTE óvodapedagógus szakára, ahol 2003-ban diplomáztam.
Azóta óvodapedagógusként dolgozom.
Huber Viktória vagyok, 12 évig zongoráztam, majd az óvodapedagógus-képzőt elvégezve óvónőként dolgozok lassan 20 éve.
Ez idő alatt rendszeresen képeztem magam egyéni képességfejlesztés témakörében, mindig keresem a megújulás lehetőségét.
Módszerünk
Az általunk fejlesztett zenei módszer középpontjában elsősorban a zene ritmusa és a zenekari élmény, mint közösségformáló eszköz áll.
"A "Ritmusvarázs" tevékenységek során a gyermekek észrevétlenül játszanak ritmuskészség- és hallásfejlesztő játékokat, melyek során a gyerekek aktívak, és mivel a tevékenység érdekli őket, motiváltak, így nem fáradnak el.
A Ritmusvarázs tevékenységeket úgy tervezzük, hogy a foglalkozás elején mindig ritmusgyakorlat előzze meg a hangszeres játékot. Ez lehet ritmussal kísért élménybeszámoló, ritmusvisszhang játék, de szívesen alkalmazunk digitális programmal készített ritmusolvasó játékot is.
A tevékenységeket úgy tervezzük, hogy változatosak, színesek, sokoldalúak legyenek. A gyerekek igazi hangszereket használhatnak, melyeket először mindig kipróbálunk. Ezen néhány perc alatt lehetőségük van megszólaltatni a hangszert, meghallgatni a hangját, kipróbálni, hogy milyen módszerrel lehet könnyen megszólaltatni, hogy lesz szebb a hangja. Ebben a élmény és tapasztalatszerzésben a gyerekek segítségére vagyunk, így megtanulják a hangszereket biztonsággal használni. A hangszerek önálló kipróbálására, megszólaltatására egyébként a nap folyamán, szabad játéktevékenységben bármikor lehetőségük van, a Ritmusvarázs tevékenység közben azonban mindig adunk időt az újabb kísérletekre. Ilyenkor lehetőség van hangszer-cserére is, de tapasztalataink szerint ezzel a gyerekek nagyon ritkán élnek, többnyire ragaszkodnak az általuk kiválasztott hangszerhez."*
* Huber Viktória-Erős Beáta: Ritmusvarázs. Irány a suli! RAABE KLETT Oktatási Tanácsadó és Kiadó Kft. 2. kötet, 2021. október 4.1. 7. fejezet, 11. oldal
A Ritmusvarázs képesség- és személyiségfejlesztő hatásai
A ritmusvarázsnak - mint a zenetanulás egyik lehetőségének - számtalan képesség- és személyiségfejlesztő hatása van, ezáltal segíti más tevékenységi területek tanulásának sikerességét is.
- "fejleszti az agy azon részét, amely a logikus gondolkodásért felelős, valamint elősegíti a bal agyfélteke fejlődését, amely a nyelvérzék kialakulásáért is felelős.
- fejleszti a memóriát, valamint az összpontosítási készséget, hiszen a zenéléshez össze kell hangolni a hallási és a motorikus készségeket, amely komoly figyelmet, emlékezetet és koncentrációt igényel. A zenetanulás, zenélés során az agy ezen területei tehát intenzívebben fejlődnek.
- javítja a kognitív képességeket. A gyermekkori zenei fejlesztés elősegíti azon kognitív folyamatokat, melyek hatására feldolgozzuk az információkat, döntéseket hozunk, alkalmazkodunk egyes helyzetekhez, illetve problémákat oldunk meg.
- a zenélő gyermekeknek kreatívabb a gondolkodásmódjuk és problémákat többféleképpen próbálják megoldani, miközben a felesleges feltevéseket hamarabb elvetik.
- fejleszti a térbeli tájékozódást is, ami nélkülözhetetlen a matematikához, íráshoz, olvasáshoz, illetve életünk szerves része a mindennapokban is.
- a zenei fejlesztés hatására a gyermekek jobban megtanulnak figyelni, amely a későbbi tanulmányaik során kifejezetten hasznos lehet. A zenélő gyermekek agya jobban és gyorsabban reagál a hangokra zsúfolt környezetben, például az osztályteremben.
- könnyebben megtanulják, hogy bizonyos részek hogy állnak össze egésszé, s amikor új feladattal állnak szemben, jobban tudnak összpontosítani az adott tevékenységre, és arra törekszenek, hogy minél jobb eredményt érjenek el abban.
- észrevétlenül megismerhetik más kultúrák világát is, megtanulják értékelni, megérteni azokat. Megtanít más nemzeteket tisztelni, segíti az empátia és együttérzés fejlődését.
- mindenki számára felemelő, ösztönző lehet, ha képes önállóan megszólaltatni egy hangszert. A hangszeres zene a gyermekek számára kiváló kifejezőeszköz, amely önálló alkotásra sarkallja őket. Az önkifejezés által fejlődik önbizalmuk is.
- a zenélés csapatmunkára és fegyelemre is megtanítja a gyermeket. A zenélésnek közös célja van, amiért együtt dolgoznak, ez pedig elkötelezettséget kíván, valamint rengeteg gyakorlást, tanulást és "kemény munkát", melyhez a motivációt a közös zenélésre való belső indíttatás adja. Megtanulnak együtt, közösen dolgozni, felelősséget vállalni.
- a csoportos zenélés során megerősödik az együvé tartozás érzése, a csoport szabályainak elfogadása és tiszteletben tartása.
- a közös munka után a siker is közös, így tanulhatják meg, milyen másokkal együtt dolgozni, így válhatnak később igazi csapatjátékossá. A közös produkciók során együtt küzdhetik le félelmeiket, bátorságot szereznek egymástól önkifejező megnyilvánulásikhoz.
- azon gyermekek, akik többnyire egyedül játszanak, egyedül tevékenykednek, a csoportos zenélés során feloldódnak, szívesen muzsikálnak együtt.
- a zenélés hatására a gyerekek érzelmileg kiegyensúlyozottabbá válnak, feloldódnak belső feszültségeik, érzelemviláguk színesedik, változatosabbá, gazdagabbá válik.
- fejleszti a gyermekek szépérzékét amely egész életében elkíséri majd.
- mivel a zenetanulás sok türelmet, gyakorlást igénylő tevékenység, általa a gyerekek megtanulnak rövid és hosszú távú célokat kijelölni maguknak, ami újabb célok kitűzésére ösztönzi őket
- felkelti az érdeklődést a hangszeres játék. A gyermek általa látja azt, aki muzsikál, látja, hogy milyen módon varázsoljuk elő a hangot. A hangszerek sokszínű ismeretével megismerkedik különféle hangszínekkel is."**